fbpx

Csökkenő adminisztrációs terhek a közösségen belüli távértékesítések során

 Hírek / Hírek / Csökkenő adminisztrációs terhek a közösségen belüli távértékesítések során

Legújabb bejegyzéseink

Csökkenő adminisztrációs terhek a közösségen belüli távértékesítések során

Többek között a webshopok működésében 2021.07.01-től jelentős változások léptek életbe. Bevezetésre került egy új fogalom, melyet eddig nem nevesített külön a jogalkotó, ez nem más, mint a „távértékesítés”. Távértékesítésnek nevezzük azt, amikor egy magyarországi Webshop más közösségi tagállamba értékesíti termékeit magánszemélyek részére, akik nem rendelkeznek közösségi adószámmal, illetve más közösségi tagállamban működő cégeknek, akik nem a közösségi adószámukkal kívánnak vásárolni.


Napjainkban szinte már bármit meg tudunk vásárolni online felületeken, webshopokban. Ezeknek a felületeknek nem jelent problémát adott esetben az országhatár sem, hiszen külföldre is tudnak értékesíteni a megfelelő logisztikai partnereken keresztül.

A júliusi változások leginkább azokat a webshopokat érintik, akik Magyarországról más közösségi tagállamba végeznek távértékestést. Ezen cégek esetében meg kell vizsgálni, hogy az értékesítések együttes volumene éves szinten meghaladja-e a 10 000 eurót? Amennyiben igen, úgy a fogyasztó tagállama szerinti áfát kell felszámítani az értékesítés során. Fontos megjegyezni, hogy a 10 000 eurós értékhatárt együttesen kell nézni minden tagállamra vonatkozóan.

Korábban ahhoz, hogy más tagállam áfamértékével számlázzon egy cég, be kellett regisztrálnia abban az országban ahol az értékesítést végezte, és megfizetni az ott keletkezett áfát. Július 1-ét követően azonban jelentősen leegyszerűsödnek a szabályok, köszönhetően az új egyablakos rendszernek (OSS – One Stop Shop). Az OSS rendszer nagy előnye, hogy alkalmazásával nagymértékben csökkenthetők a cégek adminisztratív terhei. Továbbá fontos, hogy ezen rendszernek a használata lehetővé teszi, hogy ne kelljen minden tagállamban beregisztrálni, elég egy országban regisztrálni az OSS rendszerében és ott vallani az összes eltérő tagállami áfát. A magyar egy ablakos rendszer felületét a NAV honlapjának főlapjáról érhetjük el az „OSS-IOSS/ MOSS belépés” menüpont alatt. Az előbbi felületen az adózónak vagy képviselőjének a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatáson keresztül van lehetősége belépni.


Az egyablakos rendszerben regisztrált adóalanyoknak negyedévente kell benyújtaniuk a bevallásokat, abban az esetben is, ha nem történt értékesítés a tárgyidőszakban. A bevallás határideje a negyedévet követő hónap utolsó napja. A bevallásban az adó alapját és mértékét kell feltűntetni forintértéken kifejezve, országok szerinti bontásban. A deviza összegeket a negyedév utolsó napján érvényes EKB árfolyam szerint kell átszámolni forint összegre. A bevallásban szereplő fizetendő adót a bevallás benyújtására előírt határidőig kell megfizetni a NAV felé, és majd ők fogják szétosztani a megfelelő tagállamoknak.

Azon webshopok esetében, akik nem érik el a 10 000 eurós éves értékesítési volument, számukra nem kötelező, hanem választható az OSS rendszer használata. Amennyiben egy cég nem regisztrál be, továbbra is 27 %-os magyar áfa kulccsal kell kiállítani a számláit, mivel ebben az esetben a feladás helye szerinti áfa mértéket kell felszámítani. Azonban figyelembe véve a magyar áfa kulcs mértékét megfontolandó a regisztráció, mivel jelentős adómegtakarítás érhető el vele.

A fent leírtak leglényegesebb pontjai az alábbi táblázatban összefoglalva is megtalálható.

 

 

Változás időpontja

 

2021.07.01

 

Változás előtti szabályozások

 

- minden egyes nemzeti adóhatósághoz egyesével be kellett jelentkezni és adószámot kellett igényelni

- a nemzeti adóhatóságokhoz külön - külön kellett bevallásokat benyújtani

- az áfa befizetéseket is mindig az adott nemzetek adóhatóságai felé kellett teljesíteni

 

Változás utáni szabályozások

 

- elég a magyarországi OSS rendszerbe regisztrálni

- a bevallási kötelezettséget ezután egy egységesített sémában kell benyújtani az OSS rendszerében

- az adatokat negyedévente egy bevalláson kell szerepeltetni minden országra vonatkozóan - az adófizetés a bevalláshoz hasonlóan szintén egy összesített utalással teljesíthető a magyar Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé, melyet ők a későbbiekben szétosztanak a megfelelő országok nemzeti adóhivatalaihoz.

 

Miért jó az OSS rendszer?

 

Az egyablakos rendszerben regisztrált adózók kevesebb adminisztrációs teherrel számolhatnak, ezzel egyidejűleg egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés menete.

 

Mi történik, ha nem regisztrálunk az OSS rendszerben?

 

Amennyiben az értékesítés együttes volumene éves szinten meghaladja a 10 000 eurós értékhatárt, akkor a 2021.07.01.előtti szabályok vonatkoznak az adóalanyra.

 

 

 

if facebook 317746
Twitter
if linkedin 317735

Kövessen minket Facebook-on, Twitter-en és LinkedIn-en is!

  • ICT Legal logo
  •   1117 Budapest,
        Fehérvári út 50-52.
        (Dexagon Irodaház 3. em.)
  •   +36-1-33-44-279
  •   +36-1-29-90-474
  • info@icteuropa.hu

Magunkról



Irodánk és az ICT cégcsoport közös célja, hogy a pénzügyi-, adó-, munkaügyi-, és egyéb jogi tanácsadási szolgáltatások integrációjával komplex, összehangolt és professzionális tanácsadást és képviseletet biztosítson az ügyfelek részére. Az együttműködés keretében rendelkezésére állunk az ICT számviteli-, adózási-, humán-erőforrás tanácsadói kapacitása, amely lehetőséget biztosít arra, hogy irodánk és munkavállalóink kizárólag az érdemi jogi munkára tudjanak összpontosítani, ezzel is hozzájárulva a professzionális, mindenre kiterjedő jogi szolgáltatáshoz.