fbpx

Végéhez ért a munkaerő-kölcsönzés fordított áfája

 Hírek / Hírek / Végéhez ért a munkaerő-kölcsönzés fordított áfája

Legújabb bejegyzéseink

Végéhez ért a munkaerő-kölcsönzés fordított áfája
Régóta folyamatos ellenőrzések alatt állnak azok a szervezetek, amelyeknek a munkaerő-kölcsönzés volt a fő profiljuk, vagy bármilyen gyanú is felmerülhetett adócsalás bekövetkezése miatt. Ezt az Európai Bizottság a közelmúltban felülbírálta, és törvénymódosításra kérte Magyarországot.

 

Mi is az a fordított adózás? Azokban az esetekben beszélünk fordított adózásról, ahol az Áfa törvény úgy rendelkezik, hogy nem a számla kibocsátóját kötelezi a számla áfatartalmának megfizetésére, hanem a vevőt. Az ilyen ügyletek estén a fordított áfa nem opcionális: amennyiben a törvény vonatkozik az adott gazdasági eseményre, úgy köteles a számla kibocsátója is az előírást alkalmazni.

 

Mely szolgáltatások adóznak továbbra is fordítottan 2021. április 1-től a munkaerő-kölcsönzés tekintetében?

Vannak olyan területek, ahol továbbra is fennáll a fordított adózás a munkaerő-kölcsönzés tekintetében. Ezek a következők lehetnek:
- az építési-szerelési munkával létrehozott, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzendő ingatlan átadásával (termékértékesítéssel) kapcsolatos szolgáltatások, valamint
- az ingatlan létrehozására, bővítésére, átalakítására, megváltoztatására irányuló építési, szerelési munkával kapcsolatos szolgáltatások

Fontos kihangsúlyozni, hogy ezekben az esetekben mindenféleképpen meg kell felelni a fordított adózás követelményeinek, ellenkező esetben nem lehetséges a fordított áfa használata. Ilyen kritériumok például, hogy mind a szolgáltató, mind az igénybe vevő magyar adószámmal rendelkezzen, illetve hogy egyik félnek se legyen olyan, e törvényben szabályozott jogállása, amelynek alapján tőle adó fizetése ne lenne követelhető (pl. alanyi adómentes vagy magánszemély).

 

Hogyan dönthető el, hogy milyen áfakulccsal szükséges kiállítani a számlát?

A kiindulási pont az, hogy milyen időszakról kerül kiállításra a számla? Mivel jellemzően a munkaerő-kölcsönzés nem eseti jellegű, így fontos megemlíteni, hogy a számlázáskor megkülönböztetendő az Áfa törvény szerinti, valamint Számviteli törvény szerinti teljesítés.

• ÁFA törvény szerinti dátum = tényleges teljesítés időpontja.
• Számviteli törvény szerinti dátum = kiszámlázott időszakot foglalja magába.

Az alábbi táblázatban összefoglaltunk néhány esetet, mely a számlák kiállítását hivatott megkönnyíteni.

tabla munkaerokolcsonzes

Az Adóhatóság egyelőre nem biztosít átmeneti időszakot, és a szabályozással kapcsolatban sem ad minden eset helyes elszámolására egyértelmű iránymutatást.

Problémába ütközhetünk abban az esetben, ha a számlázott ügylet során felmerül előleg is: a NAV pontos előírást idáig nem tett közzé, így az ilyen események kezelésére egzakt megoldást nem tudunk javasolni. Érdemes felkeresni adótanácsadó kollégánkat.

 

Mire figyeljünk, amennyiben érint minket ez a változás?

Mindenképpen egyeztessünk a számlázó program fejlesztőjével, hogy a szükséges módosításokat leköveti-e a szoftver? Fontos, hogy egyrészt megfeleljen a 2021. április 1-jét követő szabályozásoknak, azonban egy korábbi bizonylat esetleges javítása se okozzon problémát visszamenőlegesen. Ezen kívül szintén kiemelendő, hogy a továbbra is fordított áfa hatálya alá eső tételeket ennek megfelelően lehessen korrigálni és kibocsátani.

Készítette:

 

Sas Dorottyaa

Sas Dorottya
könyvelő

 

 

if facebook 317746
Twitter
if linkedin 317735

Kövessen minket Facebook-on, Twitter-en és LinkedIn-en is!

  • ICT Legal logo
  •   1117 Budapest,
        Fehérvári út 50-52.
        (Dexagon Irodaház 3. em.)
  •   +36-1-33-44-279
  •   +36-1-29-90-474
  • info@icteuropa.hu

Magunkról



Irodánk és az ICT cégcsoport közös célja, hogy a pénzügyi-, adó-, munkaügyi-, és egyéb jogi tanácsadási szolgáltatások integrációjával komplex, összehangolt és professzionális tanácsadást és képviseletet biztosítson az ügyfelek részére. Az együttműködés keretében rendelkezésére állunk az ICT számviteli-, adózási-, humán-erőforrás tanácsadói kapacitása, amely lehetőséget biztosít arra, hogy irodánk és munkavállalóink kizárólag az érdemi jogi munkára tudjanak összpontosítani, ezzel is hozzájárulva a professzionális, mindenre kiterjedő jogi szolgáltatáshoz.